بسم اللہ الرحمٰن الرحیم
Today I am really glad to present you an oldest manuscript which was accidentally found during my some research work. This is first time on internet that an correct analysis is been presented about this manuscript from King Saud University Ksa. Even they do not know what was that script and they put it in the section of Persian Madha of Prophet Sal Allaho Alehi wasalam.
While here is information.
Its been written by Ghullam Ibn Sher Khan near 1050 Hijri, and its written on Seerah of Nabi alehisalam in form of Oldest Pashto language near resembled to Persian, so may be that’s the reason they consider it Persian text while its not persian, I can easily translate many paragraphs though there are many words which we never can found in today’s Pashto language, If anyone who know Darri language (its though considered Farsi, but actually its mixture of Persian and Pashto mixed) they can understand it more easily. Further, its a translation done by Ghulam Muhammad (aka , Ibn Sher khan) and he has written in last page about it, that he has translated this from some other Persian text into Pashto.
Another important thing, where I use arrows check it out, these lines explains many things as Aqeeda of Oldest Pashtuns.
1) Allah ka Deedar – Sighting Allah in Miraj Sharif by Physical eyes of Prophet alehisalatowasalam.
2) Tawasul- (ghairullah se madad) Waseela is been explained in few stanzas of this poetry, e.g waseela been used by Adam (as) as well as mentioning of other prophets, also there is supplication (dua) in which Prophet (sal Allaho alehi wasalam)’s intercession is been used yaani, Da khuday na ye da Nabi alehisalam pa Waseelay Duagano wogu’kh’tal.
3) Proofs of : ASALATO WASALAMO ALYKA YA RASOOL ALLAH, and Yaa
its written; (blue arrow 1)
Paak Nabi Wayl Xama Ummat Ajiza dy (Blessed Prophet alehisalam requested (to Allah) my Ummah is knucled)
D’a Bakh’shany Khwata’my sta pa l’uway Dewon ka (Means I’ request for your mercy to give me for my Ummah, request is forwarded to Your Lordship)
Der Drundbaar warbandy mung da ajizon dee (means: we humble servents are very thankful for this mercy)
Al Ghayath mi St’a P’asha Dar’ul ‘Aman kaa (Means; That He (Almighty) accepted to Makes You (Alehisalam) as a Mercy / place of peace for us).
Blues Arrow (left) Says:
Asalamo Alayka Ayuhan Nabi Wa Rahmatullahy – H’amm Yee Lafz wa Barkatuhu Ha’m Aaqilaan ka
Salutation on Prophet Alehisalatowasalam the mercy of Allah, and Showering Blessings, been praised by People of knowledge. And!!!
B’Yaa Nabi Wa Chi Alsalam Aleina – H’mm Yey Pak’shy (paky) Noom Yaa’do’wSwalihaan kaa
Means: And the Pious humble servents always praise Nabi alehisalam by Sending Salutations upon him.
Red Arrow: Shows that he (Ibne Sherkhan) is writing in his stanza upon the Seerah of Prophet alehisalam, that Allah has blessed him (alehisalam) by praise that for entire universe, till the end of the day will sent salutations Salam.
That also means, that he is trying to say that, Allah has gifted his beloved Prophet alehisalam, so much love and respect that, He has raised his name with HIS OWN Almighty-ness and this will be preserved for till the Qiyama, and as we can see still from the very beginning of world, salutations are been sended upon Prophet of Mercy alehisalam by not only his Ummah (us – bani-adam) but also by all other creations and still the sufis used to do dhikr of Darood sharif after namaz in masajids, in houses etc.
Green Arrow:
This stanza explains that, when Jibrail alehisalam was with Prophet alehisalam on the night of Miraj, this part of stanza is explaining that event here, and mentioning that how other Prophets on different maqamat of skies were there to say welcome to our Prophet alehisalam. e.g Paak Nabi Salaam Woka (Pious Prophets Did Salam) and then there is mentioning of prophets like (Moses, Jesus, Abraham etc). Also Imamat of Prophet alehisalam is been mentioned on the night of Isra.
End.
کنگ سعود یونیورسٹی کے شعبہ مخطوطہ جات میں دوران ریسرچ میں نے یہ مخطوطہ حاصل کیا، جس کے بارے میں یونیورسٹی نے بھی غلط لکھا ہوا تھا۔ انہوں نے اس کو فارسی کے مخطوطہ جات میں شامل کیا ہوا تھا اور اس کو مدح نبی کے باب میں رکھا گیا تھا۔ پہلی بار انٹرنیٹ پر آپکو اس مخطوطے کی خصوصیت سے یہاں تفصیل دی جارہی ہے الحمدللہ۔
یہ مخطوطہ غلام ابن شیر خان کی تصنیف ہے اور یہ کم و بیش 1050 ھجری کے آس پاس کی تحریر ہے جو کہ قدیم ترین خط پشتو میں لکھی گئی ہے جسکی وجہ سے غالباً یونیورسٹی والوں نے اسکو فارسی سمجھا، نیز یہ مخطوطہ دراصل نظم کی شکل میں سیرۃ مصطفوی صلی اللہ علیہ وسلم واقعہ معراج اور مولد کے بارے میں ہے اس میں چند باتوں کا پتہ چلتا ہے جس کانیچے اختصار کے ساتھ ذکر کیا جارہا ہے۔
اول۔ یہ کہ اس میں بہت سے اشعار سے وسیلہ ظاہر ہورہا ہے جو کہ ثابت کرتا ہے کہ ہم پختونوں کا بھی وہی عقیدہ تھا ہے اور رہے گا جو کہ سلف الصالحین کا ہے اور جو کہ آج صوفی کہے جانے والے مختلف سلسلوں کا ہے نا کہ دیوبندیوں کا کیونکہ، دیوبندی (یارسول اللہ) اور صالحین کی مدد کو بدعت سمجھتے ہیں جو کہ جدید عقیدہ ہے اور بذاتِ خود ایک بدعت ہے لہٰذا ان پختونوں کی آنکھیں کھولنے کے لیئے یہ مخطوطہ اشد ضروری ہے جو کہ تبلیغیوں کے پیچھے چل کر اپنے اسلاف کی تعلیمات کو بھول چکے ہیں۔ لکھنے والا غلام ابن شیر خان ہے اور کوئی یہ اب نہیں کہہ سکتا کہ کسی بریلوی نے لکھا کیونکہ اس وقت بریلویوں کا کوئی صوفی سلسلہ نہیں تھا لیکن عقیدہ آپ خود دیکھ سکتے ہیں۔
دوئم یہ کہ وہابی جو کہتے ہیں کہ نبی علیہ السلام نے اللہ کا دیدار نہیں فرمایا اور طرح طرح کی بکواس کرتے ہیں اس کا بھی رد موجود ہے اس نظم میں۔ نیز میلاد پر خوشی منانے کا بھی ذکر کیا گیا ہے۔ اسکے ساتھ ساتھ آقائے دوجہاں صلی اللہ علیہ وسلم پر (الصلوٰۃ والسلام علیک یا رسول اللہ) کہہ کر درود بھیجنے کا بھی ثبوت دیگر ثبوتوں کے ساتھ عقیدہ کی نظمی صورت میں بیان کیا گیا ہے۔ آدم علیہ السلام ، عیسی و موسی کا بھی ذکر موجود ہے (علیہم السلام) اور یہ بھی کہ اللہ نے اپنے ذکر کے ساتھ ساتھ اپنی نبی علیہ السلام کے ذکر کو بھی دوام بخشا اور تاقیامت یہ امت آپ علیہ السلام پر درود و سلام بھیجتی رہے گی۔ اور اگر دیکھا جائے تو آج تک ہم سنی صوفی لوگ بعد از نماز و بعد از جمعہ خصوصاً درود وسلام کی محافل کرتے ہیں جس پر شیطان کو تکالیف ہوتی ہیں ان کا بھی یہ رد ہے ۔ اگر اب بھی میرے پختون بھائی اپنے اسلاف کی تعلیمات کو نہیں سمجھے تو اللہ ہی انکا وارث ہے پھر۔ یہ تباہیاں اسی لیئے ہم پر آرہی ہیں کہ ہم نے اسلاف کا راستہ چھوڑ کر تبلیغیوں کا راستہ اپنا لیا ہے۔
په دې مخطوطه کښ دَ نبي عليه السلام سيرت بيان شوئ دئ اودا بيان کړئ شوئ د از طرف غلام ابن شير خان په سنه ۱۲۶۲ اشه پشه لوستونکې شوې دا، دَ سعودي عرب ليسه عالي کښ دغه مخطوطه په فارسي په سکيشن کښ پروت وو خو دا اول ځل ستاسو ته راوړاندئ کولو سعادت موږ ته ملاؤ شول. په دې که قديم اسلافو عقيده بيانَ شوئ دا چه نبي عليه السلام ته الصلوۀ والسلام وئيل دَ مسلمانانو عمل دئ او دا چي ده هغه مبارک وسيله په دعاګانو کښ او په خپل مناجاتو کښ کول عين سنت اسلاف دئ ورڅره دا هم بيان کړئ شوئ دے چه هغه په معراج شريف په شپه دَ الله پاک ديدار په خپلو سترګو کړئ وو او چه نن ورنه ډير وهابيان او تبليغيان منکران دې.، بيا (يا) وئيلو څره نبي نوم هغستل هم بيان شواو دا ذکر به دَه هغے تر قيامتَ پورئ دَ الله په رحمت په لوس وې
Scans:Courtesy Collection of Brother Majzoob al-Qadri.
No comments:
Post a Comment